27. Is een voorafgaand merkonderzoek verplicht?
Een voorafgaand merkonderzoek is niet verplicht maar wel aan te raden. Op deze manier kunt u meer zekerheid krijgen of het door u gekozen merk al is geregistreerd. De meeste zekerheid krijgt u met een volledig merkgelijkenisonderzoek. Dit onderzoek is kostbaar omdat het een erg arbeidsintensief merkonderzoek is. Minder arbeidsintensief en daardoor veel voordeliger is een identiek woordmerkonderzoek. Bij een dergelijk onderzoek worden echter alleen volledig identieke woordmerken gevonden.
De kosten van een voorafgaand onderzoek, of het nu een onderzoek in de merkenregisters betreft of handelsnaamregisters, vallen in het niets vergeleken met de hoge kosten die men eventueel moet maken om een merknaam of handelsnaam te wijzigen. Dit kan gebeuren nadat is gebleken dat een identieke of overeenstemmende naam toch reeds bestond op het moment van de introductie van een ‘nieuw’ merk. Hierbij kan men denken aan drukwerkkosten, beletteringskosten van auto’s en marketingkosten.
TERUG NAAR OVERZICHT VRAGEN OVER REGISTREREN VAN EEN MERK - ALGEMEEN |